De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) begint samen met het notariaat in september een publiekscampagne om mensen na te laten denken over hun testament. Het eerste kleinkind, het ontmoeten van een nieuwe liefde of het stuklopen van een relatie. Op zulke momenten wordt meestal niet gedacht aan het testament, terwijl dat wel zou moeten! Dergelijke gebeurtenissen zorgen vaak voor een grote verandering in iemands leven.
Mijn testamentmoment
Op de campagnewebsite http://www.testamentmoment.nl staan diverse situaties om mensen aan het denken te zetten: is dit mijn ‘testamentmoment’? In totaal worden ongeveer twintig situaties getoond tijdens de campagneperiode. Dat gebeurt niet alleen op de website, maar ook via banners op andere websites, posts op Facebook en Instagram, het uitzenden van radiospotjes en via advertenties in diverse bladen.
Doe de check
Centraal in deze campagne staat de checklist testament die mensen online kunnen invullen. De vragen in deze checklist helpen mensen na te denken over de mogelijkheden van hun (nieuwe) testament en wat zij belangrijk vinden om daarin vast te leggen. Na het invullen ontvangt men een overzicht met de belangrijkste aandachtspunten op basis van de gegeven antwoorden. Deze informatie is te gebruiken als voorbereiding op het gesprek met de notaris.